پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 انسانی

پاسخ خودآزمایی های ادبیات فارسی 3 انسانی قسمت دوم کتاب (در ادامه مطلب)

درس سیزدهم ، صفحه  112

 

1- رامین                                           2- امید رسیدن به محبوب ، زندگی بخش است.

3- زیرا در این شعر از مفاهیمی چون : احساسات و عواطف ، عشق، وفا، امیدو سخن به میان آمده است.

4- راز محرمانه و نهانی عاشق.

5- به دلیل صفا و صداقت در پیام رسانی.

6- با بیت اول شعر خاقانی. با این توضیحات : الف) در بیت حافظ«صبا» به هدهد تشبیه شده است ودر بیت خاقانی این مورد نیست.ب) در بیت حافظ«سبا» استعاره از جایگاه معشوق است.و در بیت خاقانی«آفتاب وفا» استعاره از خود معشوق است.پ) در بیت حافظ ابتدا خبر و سپس تآکید آمده ولی در بیت خاقانی ابتدا تآکید و سپس خبر آمده است . ت) در بیت حافظ آرایه های :تشبیه، استعاره ، تلمیح و تشخی، صفحه  وجود دارد. و در بیت خاقانی تشبیه و استعاره وجود دارد. و دیگر اینکه در هر دو بیت مقصد مقدس است و پیام اهمیت دارد . و از نظر اصالت مضمون این موضوع ابتدا در شعر خاقانی مطرح شده و سپس حافظ آن را به شکلی دیگر بیان کرده است.

درس چهاردهم،  صفحه116

 

1- شناخت پروانه ی اول و دوم ؛ زیرا معرفت اولی در مرحله ی علم الیقین و دومی در مرحله ی عین الیقین قرار داشت در حالی که سومی به مرحله ی حق الیقین رسید و حقیقت حال محبوب را درک کرد.

2- آتش شمع.

3- از تمام داستان مفهوم دو بیت سعدی را در می یابیم و آن این است که: تا خود را فراموش نکنی به حق نمی رسی.

4- بیت اول: هین سخن تازه بگو تا دو جهان

5- خمش ایهام دارد : 1- خاموش - ساکت  2- تخل، صفحه  مولوی

6- هیچ موفقیتی بدون لطف و نظر خدا حاصل نمی شود.

 

درس پانزدهم، صفحه  125

 

1- کبوتر طوقدار : پیام نویسنده این است که اتحاد یکدلی  و تعاون باعث موفقیت می شود.از ماست که بر ماست: : پیام شاعر این است که عامل همه ی تباهی ها ، تکبر و غرور است و هرچه نصیب ما می شود حاصل و نتیجه ی اعمال ماست.

2- کبوتران اضطرابی می کردند و هر یک خود را می کوشید. ( می کوشید = می کوشیدند )

3- آنچه که لازمه ی رهبری و بزرگی است باید انجام دهم .

4- چون لازمه ی رهبری و بزرگی این است که رهبر در مواقع خطر ابتدا به فکر دیگران باشد.

درس شانزدهم ، صفحه  132

 

1- عقل موجودی استدلالی و منطقی است و همیشه در پی یافتن مجهولات و نادانسته هاست به همین دلیل تکرار را نمی پسندداما احساس در پی تجدید خاطره ها و مرور گذشته هاست به همین خاطر احساس، تکرار را دوست دارد.(این سؤال یاد آور این بیت حافظ است:

             یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب         کز هر زبان که می شنوی نا مکرر است)

2- نوروز و طبیعت

3- نیاز به باز شناخت طبیعت به علت پیچیدگی تمدن مصنوعی/ نوروز نیاز ضروری جامعه و خوراک حیاتی یک ملت است/ نوروز تجدید تاریخ و باز گشت به اصل است / نوروز فصل شکفتگی روح و جان است / نوروز با اعتقادات دینی ما پیوند دارد .

4- صفحه ی 130 چهار سطر آخر

5- بیت دوم = عرصه و عرضه جناس  / بیت چهارم واج آرایی و

6- تقلید کور کورانه ، خودباختگی و تهاجم  فرهنگی

درس هفدهم، صفحه 139

 

1- کل ارض کربلاء و کل یوم عاشورا و کل شهر محرم « امام صادق»

2- مبارزه ی دایمی بین حق و باطل

3- تلمیح / روح و نوح جناس / روح ایهام  دارد 1- جان 2- جبرئیل / طوفان و نوح مراعات نظیر

4- پریدن پلک چشم « آمدن مهمان و وقوع یک اتفاق و رویداد »

5- مصراع دوم بیت چهارم ومصراع اول بیت هفتم درهردو بیت پایان همه چیز راامام زمان معرفی می کند.

6- مرجع هردو امام زمان است.

7- متناقض نما «پارادکس » آرامش طوفانی

8- قالب سپید 1- بی وزن است 2- قافیه ندارد 3- کوتاه و بلندی مصراع ها

 

درس هجدهم ، صفحه  149( این درس در دو سال اخیر فقط برای مطالعه ی دانش آموزان می باشد )

 

درس نوزدهم ، صفحه  154

 

 

 

1- وسعت وجودی امام / غمخوارگی / بیدارگری / مورد علاقه ی مردم است

2- کلام امام منبعث از آیه های روشن قرآن است و تازگی و طراوت کلامش همیشگی است.

3- خود اتهامی« محاکمه ی درونی » شاعر غفلت هاو کوتاهی های خود را یک یک

4- بشکن دل بی نوای مارا ای عشق       این ساز شکسته اش خوش آهنگ تر است

5- زیرا خداوند دل های شکسته را دوست دارد . اشاره به حدیث:«همانا خداوند نزد دلهای شکسته است »

6- رباعی تقدیمی آرایه ی جناس بین هزار/ هزار

 درس بیستم ، صفحه  164( این درس در دو سال اخیر فقط برای مطالعه ی دانش آموزان می باشد )

 

 درس بیست و یکم ، صفحه  171

 

1- بهره از شیوه ی توصیف و داستان نویسی به شکل رمان

2- اعتقادو باورقلبی نویسنده به پیامبرودین اسلام و قدرت قلم نویسنده واین که مکه همه ی عظمت خودرامدیون پیامبر است.

3- قدیم : سیره ی ابن هشام / جدید : سیرت رسول الله از دکتر عباس زریاب خویی

4- دو بیت اول: پیامبر اسلام سواد خواندن ونوشتن نداشت به اراده ی خداوند از همه ی علوم سرشار گردید.بیت سوم: با مفهوم پیامبر اسلام با قلب  و درون پاک با خدا ارتباط داشت نه از طریق قراردادهای مرسوم زندگی صفحه ی 167 بند دوم صدایی از عالم بالا

درس بیست و دوم، صفحه 178

 

1- بی اعتباری و بی اهمی2تی او

2- ، صفحه  176 بند چهارم دلم از ترقی عدلیه

3- ماجرای مسافرت امیر سامانی و بازگشتش تحت تآثیر شعر رودکی

4- صفحه ی 172دو سطر آخر / رفتم تا قاضی شوم و درخت بیداد را از بیخ و بن بر اندازم. / از ترقی عدلیه

درس بست و سوم ، صفحه  185

 

1- پا و فرق تضاد/ پای بر فرق و فرقدان بینی کنایه از ارزش و مقام بسیار بالا یافتن/ بیت اغرق نیز دارد

2- جان گداختن به آتش عشق

3- صفحه ی 182 سه بیت آخر

4- برای درک حقایق الهی نیازی به ابزار مادی نیست چون حقایق مانند آفتاب روشن است ولی درک ما اندک وناق، صفحه  است.                                               5- بیت نوزدهم درس

6- صفحه ی 182 دو بیت آخر / صفحه ی 183پنج بیت آخر

درس بیست و چهارم ، صفحه  189

 

1- بیت پانزدهم           /         

2- بیت پانزدهم                         

3...                                

4- کرم و بخشش کردن بر بندگان  

5- به حضرت موسی هم وحی رسید و هم حقایق عالم را دید ( به بینش و یقین بالایی دست یافت)

6- بیت آخر . هیچ آدابی و ترتیبی

درس بیست و پنجم ، صفحه  193 

 

1- دل عصاره ی روح آمیخته با عشق است .         2- بار نیافتن در دل انسان

3- دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند    گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند...  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد