بزرگداشت شیخ اجلُ سعدی علیه الرإحمه

 

 

 حضور مقام معظم رهبری بر مزار سعدی

خداوند گار سخن فارسی، شیخ مصلح ، مشرف الدّین در حوالی سال 606 هجری،در خانواده ای مذهبی در شهر شیراز چشم به جهان گشود.او ابتدا آموزش های اولیه را در شهر خود دید و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به بغداد رفت.پس از سی و پنج  سال  سفر در بلاد عربی دوباره به شهر خود بازگشت و  سال های پایان عمرش را در شیراز گذراند و سر انجام در سال 690 هجری وفات یافت. گلستان  را در سال 656 هجری در پایان مسافرت های طولانی و پس از کسب تجربیات فراوان فراهم آورد تا هم نقشی از خود به جای گذارد و هم خلق را نصیحتی کند.

                                                        

              مراد ما نصیحت بود و گفتیم                     حوالت با خدا کردیم و رفتیم

بوستان یا «سعدی نامه» که در واقع اولّین اثر مدوّن اوست و کار سرودن آن به سال 655 تمام شد ه است، یکی از شاهکار های بی رقیب شعر فارسی است.و موضوع آن اخلاق  و تربیت، سیاست و اجتماعیات است و در ده باب: عدل، احسان،عشق،تواضع،رضا، ذکر،تربیّت، شکر،توبه، مناجات و ختم کتاب است.

  سایر آثار عبارتند از: قصاید عربی ، قصاید فارسی، مراثی، ملمعّات و مثلثّات و ترجیعات، غزلیّات، مجالس پنج گانه، نصیحه الملوک و صاحبیّه.

مجموعه ی این آثار کلیّات سعدی نامیده  می شود که ابتدا خود شیخ و بعد هم چند سال پس از وفات او شخصی به نام « ابو بکر بیستون» آن را مدّون کرده و بار ها به چاپ رسیده است.

دنیای شعر و فکر سعدی

« کلیّات سعدی عرصه ی رنگا رنگی است که در آن، همه ی قالب های شعری و چشم گیر ترین اسلوب های نویسندگی، همه ی مضمون های اخلاقی و اندرزی، عاشقی و پارسایی، اجتماعی، تربیتی و حکمی، سیاسی و رعیّت پیشگی و ... دیده می شود و هرکس با هر سنّ و ذوق  و سلیقه ای از سیر در این گلگشت پر صفا ی هنر و اندیشه ی فارسی، سیراب  و دست پر و خشنود     باز می گردد.

   در کلیات سعدی  همه چیز در جای خود قرار دارد. اگر دنیای واقعی و ملموس آدمیان را با همه ی شیرینی ها و تلخی هایش در گلستان می بینیم، در کنار آن دنیا ی  پاک و خواستنی و سراسر آرمانی بوستان هم هست که همگان یک سره در آن به مراد می رسند. دنیای زهد و موعظه  های پارسامنشانه را در قصاید و آشکار ترین رموز عاشقی و معیار های زیبا پسندانه را در فضای سر شار از عاطفه  و احساس غزلیّاتش می بینیم. در کلیّات سعدی اوج و ابتذال دنیای آدمیان هر یک در جایگاه خویش انعکاس یافته است.

بس بگردید و بگردد روزگار                                                   دل به دنیا در نبندد هوشیار

ای که دستت می رسد کاری بکن                                           پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

این که در شهنامه ها آورده اند                                                    رستم و رویینه تن اسفندیار

تا بداند این خداوندان ملک                                                  کز بسی خلق است دنیا یادگار

نام نیکو گر بماند ز آدمی                                                           به کزو ماند سرای زر نگار

سال دیگر را که می داند حیات  ؟                                             یا کجا رفت آن که با ما بود یار؟

صورت زیبای ظاهر هیچ نیست                                               ای برادر سیرت زیبا بیار» 1

  

 

 

 

 

1-     تاریخ ادبیّات ایران و جهان 1 – ص 172

انجمن ادبی  گروه زبان  و ادبیّات فارسی مجتمع های آموزشی  و پرورشی امام خمینی (ره) و حضرت زینب (س)

نمونه سوالات تستی درس تاریخ ادبیات ایران و جهان ۱

نمونه سؤالات تستی تاریخ ادبیات ایران و جهان 1

نمونه سؤالات تستی تاریخ ادبیات ایران و جهان 1

1- خط میخی دارای چند حرف بوده و از کدام سمت نوشته می­شده است؟
1) 34 حرف، از چپ به راست
2) 32 حرف، از راست به چپ
3) 36 حرف، از چپ به راست
4) 34 حرف، از راست به چپ
2- «زبان پهلوی» نام دیگر کدام یک از مراحل زبان فارسی است؟
1) فارسی باستان
2) فارسی میانه
3) فارسی نو
4) فارسی دری
3- درباره­ کتاب «الابنیه عن حقایق الادویه»‌ کدام توضیح نادرست است؟
1) موضوع کتاب، پزشکی است
2) نسخه­ موجود این کتاب به خط اسدی توسی است
3) بی تردید اولین کتابی بوده که به خط فارسی امروزی نوشته شده است.

4) کتاب، ابومنصور موفق هروی است

بقیه در ادامه مطلب

نمونه سؤالات تستی تاریخ ادبیات ایران و جهان 1

1- خط میخی دارای چند حرف بوده و از کدام سمت نوشته می­شده است؟
1) 34 حرف، از چپ به راست
2) 32 حرف، از راست به چپ
3) 36 حرف، از چپ به راست
4) 34 حرف، از راست به چپ
2- «زبان پهلوی» نام دیگر کدام یک از مراحل زبان فارسی است؟
1) فارسی باستان
2) فارسی میانه
3) فارسی نو
4) فارسی دری
3- درباره­ کتاب «الابنیه عن حقایق الادویه»‌ کدام توضیح نادرست است؟
1) موضوع کتاب، پزشکی است
2) نسخه­ موجود این کتاب به خط اسدی توسی است
3) بی تردید اولین کتابی بوده که به خط فارسی امروزی نوشته شده است.

4) کتاب، ابومنصور موفق هروی است
4- ابیات زیر منسوب به کیست؟
خون خود را گر بـریـزی بر زمیـن
بــه کـه آب روی ریـزی در کنــار
بت پرستیدن به از مردم پرست
پنـدگیــر و کـار بنـد و گـوش دار
1) محمدبن وصیف سگزی
2) ابوحفض سغذی
3) فیروز مشرقی
4) ابوسلیک گرگانی

5) کدام گزینه، از قالبهای شعری عصر سامانی نیست؟
1) ترکیب بند
2) قصیده
3) رباعی
4) قطعه
6- مؤلف «‌تاریخ سیستان» چه کسی را به عنوان نخستین شاعر فارسی دری دوره­ اسلامی معرفی می­کند؟
1) فیروز مشرقی
2) ابوالعباس مروزی
3) محمدبن وصیف سگزی
4) حنظله ­ی باد غیسی
7- بیت زیر از کیست و در سوگ چه کسی است؟
از شمار دو چشم یک تن کم / و ز شمار خرد هزاران بیش
1) رودکی/ شهید بلخی
2) عنصری/ رودکی
3) ناصر خسرو/ رودکی
4) رودکی/ ابوشکور بلخی

8- کدام گزینه، مطلع نخستین سوگ نامه­ مذهبی است که به موضوع فاجعه کربلا پرداخته است؟
1) باد صبا درآمد، فـردوس گشت صحرا / آراست بوستان را نیسان به فرش دیبا
2) فهم­کن­گرمؤمنی­فضل­امیرالمومنین / فضل حیدر، شیریزدان،مرتضای پاک­دین
3) ای آن کــــه غمگیــن و ســزاواری / ونــدر نــهان ســرشـک همــی بـاری
4) نه نحس کیوان بود و نه روزگار دراز / چه بود، منت بگویم: قضای یزدان بود
9- کدام گزینه درباره­ «شهید بلخی»‌ صحیح نیست؟
1) پیش از فردوسی، عنوان «شاعر خرد»‌ برازنده­ اوست
2) دانش او فراوان و خطش زیبا بوده، با فلسفه و کلام نیز آشنایی داشت.
3) بعضی از تألیفاتی که در زمینه­ فلسفه و کلام منسوب به اوست، موجودند.
4) نوشته­اند که با محمد زکریای رازی مناظره و گفت و گو داشته است.
10- بیت زیر از کیست؟
غزل رودکی وار نیکو بود / غزلهای من رودکی وار نیست

1) فرخی سیستانی

2) ابوشکور بلخی
3) ناصر خسرو
4) عنصری

11- سرآینده بیت زیر کیست و درباره­ چه کسی است؟
اشعار زهد و پند بس گفته است / آن تیره چشم شاعر روشن بین
1) شهید بلخی /ابوشکور بلخی
2) ناصر خسرو / رودکی
3) عنصری / کسایی
4) رودکی / شهیدبلخی

12- از نطر فکر و زبان و جلوه­های شعری، ابوشکور بلخی حد وسط کدام شاعران نامدار به شمار می­رود؟
1) فردوسی و ناصر خسرو
2) کسایی و فردوسی
3) عنصری و ناصر خسرو
4) رودکی و فردوسی
13- باتوجه به محتوا، بیت زیر سروده­ کدام شاعر عصر رودکی است؟
مدحت کن و بستای کسی را که پیمبر / بستود و ثنا کرد و بدو داد همه کار
1) کسایی مروزی
2) شهید بلخی
3) ابوشکور بلخی
4) رودکی سمرقندی
14- کدام توضیح دربار­ه­ «کسایی»‌ صحیح نیست؟
1) زادگاه او «مرو»‌ بوده است.
2) مذهب او شیعه دوازده امامی بوده است.
3) اشعار او زهد آمیز و نشان دهنده­ علاقه­اش به پیامبر (ص) و اهل بیت است.
4) کسایی در سراسر عمرش هرگز شعری در مدح شاهان نسروده است.

15- بیت زیر از کیست؟
رودکی استاد شاعران جهان بود / صد یک از وی تویی کسایی؟ پرگَست!
1) ناصرخسرو
2) عنصری
3) کسایی
4) هیچ کدام
16- کدام گزینه از موضوعات شعری عصر رودکی نیست؟
1) وصف
2) عرفان
3) مدح
4) اندرز
17- منقدان ادبی، چه کسی را «پدر شعر فارسی» به شمار می­آورند؟
1) فردوسی
2) رودکی
3) سنایی
4) ابوشکور بلخی

18- نخستین قصیده­ های منتخب و مرثیه را در دیوان کدام شاعر می­توان یافت؟
1) قوامی رازی
2) محتشم کاشانی
3) کسایی مروزی
4) خاقانی شروانی
19- این عبارت، معرف کیست؟
«‌وی به عنوان نخستین شاعر دل بسته­ اهل بیت، درخش جانبداری و ستایش خاندان پیامبر را بردوش کشیده است.»
1) کسایی مروزی
2) ابوشکور بلخی
3) شهید بلخی
4) ناصر خسرو
20- چه کسی کلیله و دمنه را به نظم درآورد؟
1) اسدی توسی
2) عنصری
3) شهید بلخی
4) رودکی
21- نام دیگر «‌سبک خراسانی» چیست؟
1) اصفهانی
2) ترکستانی
3) عراقی
4) هندی
22- « فراوانی شمار شاعران و تتمع اوزان و قالبـها و مضامین»‌ از ویژگیهای کدام دوره است؟
1) عصر رودکی
2) عصر فردوسی
3) عصر عنصری
4)عصر ناصر خسرو
23- کدام گزینه، از خصوصیات بارز شعر عصر فردوسی است؟
1) نزدیکی به طبیعت و آمیختگی با موسیقی
2) داشتن رنگ ملی و ایرانی
3) در بر گیرنده­ مایه­ های حکمی و اخلاقی و فقدان مایه­ های عرفانی و آسمانی
4) هر سه گزینه
24- «هدایةالمتعلمین فی­ الطب» اثر کیست؟
1) مقانعی­رازی
2) ابوبکر اخوینی
3) محمدبن­زکریای­رازی
4)ابومنصور موفق هروی
25- همه­ گزینه­ ها جز گزینه­ ... به زبان فارسی است:
1) هدایة­المتعلمین فی­الطب
2) الابنیه عن حقایق الادویه
3) تاریخ طبری
4) حدود العالم من المشرق الی مغرب
26-درکدام اثربرای بسیاری ازاصطلاحات علمی،برابرهای ­مناسب فارسی ­یافت ­می شود؟
1) هدایة­المتعلمین فی­ الطب
2) الابنیه عن حقایق الادویه
3) حدود العالم المشرق الی مغرب
4) چهار مقاله
27- بیت زیر از کیست؟
منم بنده­ ی اهل بنت نبی / ستاینده­ ی خاک پای وصی
1) دقیقی
2) فردوسی
3) اسدی
4) عنصری

28) کدام عصر را می­توان «عصر شکوفایی فرهنگ اسلامی»‌ به شمار آورد؟
1) عصر رودکی
2) عصر ناصر خسرو
3) عصر عنصری
4) عصر فردوسی
29- کدام اثر را می­توان نخستین کتاب نثر فارسی دانست که به عنوان اثری مستقل عرضه شده است؟
1) تاریخ طبری
2) آفرین نامه
3) شاهنامه­ ابومنصوری
4) تفسیر طبری
30- تولد نثر پارسی را باید در آغاز کدام عصر دانست؟
1) عصر رودکی
2) عصر فردوسی
3) عصر عنصری
4) عصر ناصرخسرو
31- نثر علمی، حدوداً‌ با کتاب .... آغاز می­شود؟
1) حدود العالم من المشرق الی المغرب
2) دانشنامه علایی
3) التفهیم الاوایل مناعة التنجیم
4) الابنیه عن حقایق الادویه
32- کدام اثر را می­توان «نقطعه آغاز نثر دینی به زبان پارسی» به شمار آورد؟
1) تفسیر قرآن مجید، معروف به تفسیر کمبریج
2) کشف المحجوب
3) ترجمه­ی تفسیر طبری
4) کشف الاسرار
33- سنت داستان پردازی و منظومه سرایی اخلاقی در کدام دوره پایه گذاری شده است؟
1) دوره بیهقی
2) دوره ابوالمعالی
3) عصر عنصری
4)عصر فردوسی
34- مشهورترین شاعر دربار غزنیه چه کسی بوده است؟
1) معزی
2) عنصری
3) عسجدی
4) خاقانی
35- قصیده­ «داغگاه‌» سروده­­ کیست؟
1) عنصری
2) خاقانی
3) فرخی
4) معزّی

36- عنوان «شاعر شادمانی و طبیعت» ‌معرف کیست؟
1) معزی
2) فرخی
3) منوچهری
4) عنصری
37- کدام گزینه، از مضامین مسمط های منوچهری نیست؟
1) پندو اندرز
2) وصف
3) مدح
4) خمریه
38- توضیح زیر معرف کیست؟
«او در قصایدش ظاهراً کوشیده است تا تاریخ را به جای حماسه بنشاند.»
1) معزی
2) فرخی
3) منوچهری
4) عنصری
39- مثنوی­های « شادبهروعین الحیات ، خنگ بت و سرخ بت ، منسوب به کیست؟
1) عسجدی
2) عنصری
3) قوامی رازی
4) غضایری رازی
40- کدام گزینه درباره­ بیت زیر صحیح است؟
خیزید و خز آرید که هنگام خزان است باد خنک از جانب خوارزم وزان است
1) مطلع قصیده­ داغگاه و سروده­ فرخی است
2) مطلع مسمط خزانیه و سردوده­ منوچهری است
3) بیت اول یک رباعی است و در وصف دیدن هلال ماه و سروده­ معزّی است
4) مطلع قصیده­ لغز شمع و سروده­ منوچهری است.
41- این عبارت معرف کیست؟
«وی ظاهراً‌ در زمان امیر نوح بن منصور سامانی و به امر او مأموریت یافت تا شاهنامه­ منثور ابومنصوری را به نظم درآورد.»
1) فردوسی
2) دقیقی
3) اسدی
4) عنصری

42- مهمترین و طولانی ترین بخش شاهنامه کدام است؟
1) بخش اساطیری
2) بخش پهلوانی
3) بخش تارخی
4) هیچکدام
43- در واقع کدام شاعر را باید پیشوای فردوسی در نظم داستانهای ملی دانست؟
1) کسایی
2) اسدی
3) عنصری
4) دقیقی
44- «عرفان» از چه قرنی در ادب فارسی پیدا شد؟
1) سوم
2) چهارم
3) پنجم
4) ششم
45- کدام گزینه از آثار ناصر خسرو نیست؟
1) زادالعارفین
2) خوان واخوان
3) جام ­الحکمتین
4) سفرنام
46- با توجه به محتوا، بیت زیر معرف کیست؟
چو من دست­خویش ­از طمع ­پاک ­شستم / فـزونی از این و از آن چـون پـذیرم
1) منوچهری
2) ناصرخسرو
3) انوری
4) عنصری

47- محتوای کدام اثر با بقیه تفاوت کلی دارد؟
1) قابوس نامه
2) التفهیم
3) دانشنامه­ علایی
4) هدایة­المتعلمین­ فی­ الطب
48- «هجو و بدگویی»‌ از چه دوره­ای در شعر فارسی رواج می­یابد؟
1) عصر فردوسی
2) عصر عنصر
3) عصر انوری
4) عصر ناصر خسر
49- کدام گزینه از ویژگیهای سبک عصر انوری (سبک عراقی) نیست؟
1) ورود لغات و ترکیبات متعدد از لهجه­های محلی به زبان فارسی دری
2) ورود روز افزون لغات عربی و استفاده­ فراوان ­از استعاره وکنایه و اصطلاحات علمی
3) نفوذ افکار و اصطلاحات صوفیه و رواج عرفان اسلامی
4) خوش بینی نسبت به اوضاع زمان و امیدواری به آینده

50- در عصر انوری قالبهای عمده­ ی شعر کدامند؟
1) قصیده و ترکیب بند
2) قصیده و غزل
3) غزل و رباعی
4) قطعه و قصیده
51- موضوع «روض­ الجنان» چیست؟
1) مرثیه
2) کلام
3) حدیث
4) تفسیر
52- کدام کتاب از آثار سنایی غزنوی نیست؟
1) کارنامه­­ بلخ
2) طریق ­التحقیق
3) خوان و اخوان
4)حدیقة­ التحقیق

53- مجموعه­ «اقبال نامه»‌ و «شرف نامه» چه نام دارد؟
1) اسکندر نامه
2) پندنامه
3) خرد نامه
4) مختار نامه
54- کدام گزینه، عنوان مشترکی بر دو مثنوی متفاوت از دو شاعر عارف «سنایی» و «عطار» است؟
1) الهی نامه
2) عشق نامه
3) مصیبت نامه
4) مختارنامه
55- عبارت «‌اگر کاغذها نسختهای من به قصیده، ناچیز نکرده بودندی. این تاریخ از لونی دیگر آمدی!» شکایت حسرت آلوده چه کسی است؟
1) محمدبن جریره بری
2) سعدالدین وراوینی
3) ابوعل محمدبلخی
4) ابوللفضل بیهقی
56- کدام اثر از نمونه­های شعر حماسی است؟
1) گلشن ­راز
2) گرشاسپ نامه
3) بوستان
4) شاهنامه­ ابومنصوری

57- کدام مکتب اثر از نمونه­ های شعر حماسی است؟
1) کلاسیک
2) رمانتیسیسم
3) رئالیسم
4) ناتورالیسم
58- کدام شخصیت ادبی، بزرگترین حماسه­ سرای یونان و جهان به شمار می­ آید؟
1) إشیل
2) اورپیپد
3) سوفوکل
4) هومر
59- آغاز ظهور مکتبهای ادبی، کدام قرن است؟
1) سیزدهم
2) چهاردهم
3) پانزدهم
4) شانزدهم
60- جمله­ معروف «‌من می­اندیشم، پیش هستم.» از کیست؟
1) بنه کارت
2) فرانسیس بیکن
3) نیچه
4) ولتر
61- «الکساندر یو شکین»‌ و «لرمانئوف» از شاعران مشهور کدام مکتب در کدام کشورند؟
1) رمانتیسیسم / روسیه
2) رمانتیسیسم / انگلستان
3) کلاسیسیسم / فرانسه
4) رئالیسم / روسیه

62- رمان «پدران و پسران» ‌اثر کیست؟
1) ارنست همینگوی
2) گلادکوف
3) ایوان تورگنیف
4) شولوخف
63- «جنگ و صلح» ‌شاهکار کدام نویسنده است؟
1) ویکتور هوگو
2) لئون تولستوی
3) ارنست همینگوی
4) داستایوسکی
64- بنیان گذار مکتب واقع گرایی جادویی است؟
1) کارلوس فوئتنس
2) امیل زولا
3) گابریل گارسیامارکز
4) بالزاک
65- کدام اثر جزو ادبیات واقع گرایی جادویی است؟
1) صد سال تنهایی
2) آئورا
3) زیباترین غریق جهان
4) هر سه گزینه
66- شعر مشهور «کلاغ»‌ اثر کدام شاعر سمبولیسم است؟ \
1) استفان مالارمه
2) ادگار آلن­پو
3) راینر ماریاربلکه
4) ژان ارتورمبو
67- همه گزینه­ها به جز گزینه­ .... از آثار مشهور مکتب ناتورالیسم است؟
1) پیش ­ازسپیده ­دم
2) صد سال تنهایی
3) اشباح
4) خانه ­عروسکی
68- توضیح زیر معرف کدام مکتب ادبی است؟
« رمانها و دیگر آثار پیروان این مکتب در حقیقت آزمایشگاه تشریح مزاج افراد است.»
1) ناتورالیسم
2) رمانتی سیسم
3) سمبولیسم
4) رئالیسم
69- کدام شاعر سمبولیست، آثار داگار آلن پورا به زبان فرانسه ترجمه کرد؟
1) شارل پیر بودلر
2) ژان آرتوز مبو
3) استفان مالارمه
4) راینرماریاربلکه
70- «گلهای بدی»‌ اثر مشهور کدام شاعر سمبولیسم است؟
1) استفان مالارمه
2) شارل بودلی
3) ازراپوند
4) ژان­آرتور مبو  

نمونه سوالات آمادگی مسابقات علمی درس زبان فارسی ۳

به نام خدا

سؤالات آزمون علمی درس زبان و ادبیّات فارسی 3 انسانی

1-    در عبارت« دست یابی به دانش در زمینه ی زبان و نقش های گوناگون آن جز از راه درس و کلاس و بهره یابی از معلم و استمرار در فراگیری، امکان پذیر نیست.» به ترتیب چند واژه ی « مشتق»، « مرکب» و « مشتق مرکب » وجود دارد؟

1)     دو دو سه                                       2) سه دو سه

3)     سه یک سه                                   4) چهار یک سه

2-    اگر اجزای تشکیل دهنده ی عبارت:« عبدالقادر بیدل دهلوی را نماینده ی تمام عیار اسلوب هندی می دانیم.» به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، جایگاه درست تکیه ها کدام هجا ها خواهد بود؟

1)     پایانی پایانی آغازی                        2) پایانی پایانی قبل از آخر

3)پایانی پایانی پایانی                          4) آغازی قبل از آخر آغازی

3- نوع کلمات کدام مجموعه با مجموعه های دیگر متفاوت است ؟

1)     گرفتار برخوردار مردار خریدار  2) کشتار نوشتار رفتار ساختار

3)کردار- دستار جستار سپیدار        4) دیدار شنیدار گفتار پندار

4- کدام واژگان  را فقط در شعر و نثر گذشتگان می توان یافت؟

1)     پیکان -  پرّه جرگه                     2) آزفنداک چها آینه ملطّفه

3)تلاوت مهماز آچار                      4) خلط مبحث ستوه انگیختن

5- در کدام گزینه وابسته ی وابسته در نقش مضاف الیه دیده می شود؟

1)     پرده ی ناموس بندگان به گناه فاحش ندرّند.

2)     باران رحمت بی حسابش همه را رسیده.

3)     بندگان گنهکار پریشان روز گار.

4)      تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته.

6-     در عبارت زیر به ترتیب چند واژه ی « مشتق»، « مرکب » و « مشتق مرکب » وجود دارد؟ «  گاهی نویسنده در سر آغاز نوشته ی خود مقدّمه چینی می کند و بعد به اصل می پردازد که این کار هم زمینه سازی برای فهم مطلب اصلی است و هم خواننده را از مطلب دور نمی کند و به زیبایی و رسایی آن می افزاید . »

1)     هفت دو یک                          2) شش دو یک

3) هفت یک دو                           4)  شش یک دو    

7- کاربرد کلمات مرکب کدام گزینه با دیگر گزینه ها تفاوت دارد؟

1)     دماسنج نامه رسان خون بها     2) زیر نویس روکش رو انداز

3)راد مرد بلند قد خوش خط        4) سفید پوست- هزار پا سه تار

8- در کدام گروه کلمه ها، غلط املایی هست؟

1)     وطن مآلوف- مسارعت و شتاب- منابر قضبان نفاذ امر

2)     معارضه و پیکار دناعت همّت نشیمن عزلت ملاعبت و مداعبت

3)     لطایف حیل و ثیقت و اطمینان زرق و افترا- عهود و مواثیق

4)     ظنّ صلاح- طرح اسوه ها ذوق و قریحه نرخ تصاعدی

9- نوع را در کدام گزینه با بقیّه  ی گزینه ها فرق دارد؟

1)     او را دلارام نام است.                 2) پادشاهی او راست زیبنده.

3)ورا نام تهمینه سهراب کرد           4)ما به فلک می رویم عزم تماشا که راست؟

10-  یک واژه در بین گروه های بر گزیده با دیگر واژه ها از نظر ساختار تفاوت دارد. آن واژه در کدام گزینه آمده است؟

1)     زیاده خواهی، پرس و جو، ارجمندی 

2)     دانش آموزی ، داد و ستد، خود خواهی   

3)     دانش پژوهی، آشتی کنان، گفت و گو

4)     دید و بازدی، کارشناسی، نا جوان مرد   

 

    

موفق باشیدرحیم آزاده مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی

عشق چیست؟

(عشق)

به کودکی گفتند: عشق چیست؟ گفت: بازی.

به نوجوانی گفتند: عشق چیست؟ گفت: رفیق بازی.

به جوانی گفتند: عشق چیست؟ گفت: پول و ثروت.

به پیرمردی گفتند: عشق چیست؟ گفت:عمر.

به عاشقی گفتند: عشق چیست؟

چیزی نگفت: آهی کشید و سخت گریست.


عشق

 

عشق یعنی.......
ای که می پرسی نشان عشق چیست ؛ عشق چیزی جز ظهور مهر نیست عشق یعنی مهر بی چون و چرا ؛ عشق یعنی کوشش بی ادعاعشق یعنی مهر بی اما ، اگر ؛ عشق یعنی رفتن با پای سرعشق یعنی دل تپیدن بهر دوست ؛ عشق یعنی جان من قربان اوستعشق یعنی خواندن از چشمان او ؛ حرفهای دل بدون گفتگو  عشق ، یار مهربان زندگی ؛ بادبان و نردبان زندگیعشق یعنی دشت گلکاری شده ؛ در کویری چشمه ای جاری شده
یک شقایق در میان دشت خار ؛ باور امکان با یک گل بهار
در خزانی برگریز و زرد و سخت ؛
عشق تاب آخرین برگ درختعشق یعنی روح را آراستن ؛ بی شمار افتادن و برخاستنعشق یعنی زشتی زیبا شده ؛ عشق یعنی گنگی گویا شدهعشق یعنی مهربانی در عمل ؛ خلق کیفیت به زنبور عسلعشق یعنی گل به جای خار باش ؛ پل به جای اینهمه دیوار باشعشق یعنی یک نگاه آشنا ؛ دیدن افتادگان زیر پا
زیر لب با خود ترنم داشتن ؛ بر لب غمگین تبسم کاشتن
عشق ، آزادی ، رهایی ، ایمنی ؛ عشق زیبایی ، زلالی ، روشنیعشق یعنی تنگ بی ماهی شده ؛ عشق یعنی ماهی راهی شدهعشق یعنی آهویی آرام و رام ؛ عشق صیادی بدون تیر و دامعشق یعنی برگ روی ساقه ها ؛ عشق یعنی گل به روی شاخه هاعشق یعنی از بدیها اجتناب ؛ بردن پروانه از لای کتاب
در میان این همه غوغا و شر ؛
عشق یعنی کاهش رنج بشر
ای توانا ، ناتوان
عشق باش ؛ پهلوانا ، پهلوان عشق باش
ای دلاور ، دل به دست آورده باش ؛ در دل آزرده منزل کرده باش
عشق یعنی تشنه ای خود نیز اگر ؛ واگذاری آب را بر تشنه ترعشق یعنی ساقی کوثر شدن ؛ بی پر و بی پیکر و بی سر شدنعشق یعنی خدمت بی منتی ؛ عشق یعنی طاعت بی جنتی
گاه بر بی احترامی ، احترام ؛ بخشش و مردی به جای انتقام
عشق را دیدی خودت را خاک کن ؛ سینه ات را در حضورش چاک کنعشق آمد خویش را گم کن عزیز ؛ قوت ات را قوت مردم کن عزیزعشق یعنی مشکلی آسان کنی ؛ دردی از درمانده ای درمان کنیعشق یعنی خویشتن را گم کنی ؛ عشق یعنی خویش را گندم کنیعشق یعنی نان ده و از دین مپرس ؛ در مقام بخشش از آیین مپرس
هرکسی او را خدایش جان دهد ؛ آدمی باید که او را نان دهد
در تنور عاشقی سردی مکن ؛ در مقام
عشق نامردی مکن
لاف مردی میزنی مردانه باش ؛ در مسیر عاشقی افسانه باش
دین نداری مردمی آزاده باش ؛ هرچه بالا میروی افتاده باش
در پناه دین ، دکانداری مکن ؛ چون به خلوت میروی کاری مکن
عشق یعنی ظاهر باطن نما ؛ باطنی آکنده از نور خداعشق یعنی عارف بی خرقه ای ؛ عشق یعنی بنده ی بی فرقه ایعشق یعنی آنچنان در نیستی ؛ تا که معشوقت نداند کیستی عشق یعنی ذهن زیباآفرین ؛ آسمانی کردن روی زمینعشق گوید مست شو گر عاقلی ؛ از شراب غیرانگوری ولی
هرکه با
عشق آشنا شد مست شد ؛ وارد یک راه بی بن بست شد
کاش در جانم شراب
عشق باد ؛ خانه جانم خراب عشق باد
هرکجا
عشق آید و ساکن شود ؛ هرچه ناممکن بود ممکن شود
در جهان هر کار خوب وماندنیست ؛ رد پای
عشق در او دیدنیست
شعرهای خوب دیوان جهان ؛ سر
عشق است و سرود عاشقان
" سالک " آری ،
عشق رمزی در دل است ؛ شرح و وصف عشق کاری مشکل استعشق یعنی شور هستی در کلام ؛ عشق یعنی شعر ، مستی ، والسلام

 بر گرفته از سایت شخصی PEJMAN 


خجسته میلاد با سعادت حضرت زینب (س)

  

دوباره این مرغ دلم کرده هوای شهر عشق  

                                  دلی که کربلائیه یرمی کشه در هوای دمشق 

 

خحسته میلاد با سعادتُ جان علیُ (ع)ُزینت دامان علی(ع)ُ دخت مهربان علی(ع)ُ ماه درخشان علی (ع)ُ زینب کبر(س) بر عموم شیعیان جهان مبارکباد. 

 

ای به محمّد بهشت ،یاسمن آورده ای     همسر شیر خدا ، شیر زن آورده ای
محور هر پنج تن پنج تن آورده ای        هم سخن مرتضی ، همسخن آورده ای
هاجر و ساراست این      مریم عذرا ست این
دختر زهراست این       زینب کبری ست این
دختر ولیّ خدا اُخت حسین و حسن
دختر علم و کمال مادر صبر و رضا        یک حسن و یک حسین یک علی مرتضی
فاطمه ی دوّمی در بغل مصطفی        هر سخنش یا حسین هر نفسش یا اخا
فاضله و عالمه   فاطمه ی فاطمه
قبله ی جان همه     بر لب او زمزمه
زمزمه اش برده دل از شه گلگون کفن
آینه ی پنج تن طلعت زهرایی اش       می برد از خلق ،دل خلقت طاهایی اش
سینه ی صحرایی و دیدۀ دریایی اش       همره مادر رواست امّ ابیهایی اش
صبر، علمدار او      حلم ، گرفتار او
داغ ، شرربار او     درد، خریدار او
عصمت و زهد و حیا بر تن او پیرهن
از شب میلاد بود شعلۀ تاب و تبش      پیش تر از جدّ و باب خوانده خدا زینبش
قصۀ کرب و بلا زمزمۀ هر شبش      فاطمه از جان ودل بوسه زند بر لبش
روح و روانش حسین      تاب و توانش حسین
جان و جهانش حسین     ورد زبانش حسین

نطق و بیان علی در نفسش موج زن
 
حاج غلامرضا سازگار (میثم)
گروه زبان و ادبیات فارسیُ مدیریت مدارس جمهوری اسلامی ایرانُ سوریهُ لبنان و اردن