نوروز در روایات


بنیانگذاران نوروز در اولین روز بهار، ایرانیان هستند و تنها ملتی که فصل شکفته شدن گیاه و نبات و آغاز شکوفایی هستی و نظام را عید بزرگ ملی خویش شمرده اند، ایرانیان اند. 

با روی کار آمدن دولت صفوی و برگزیدن تشیع به عنوان مذهب رسمی، این جشن، رونق و تازگی و درخششی دیگر یافت.
در این عصر ، علمای شیعه به گردآوری احادیث پیامبر (ص) و امامان (ع) در مورد نوروز، اقدام کردند که از همه مهمتر، کتاب 'السماء والعالم' تالیف علامه مجلسی است که جلد چهاردهم 'بحار الانوار' را تشکیل می دهد و مشتمل بر روایات و اعمال مستحبی و اذکار و فضایل نوروز است...........

'معلا' پسر 'خنیس' می گوید: در نوروز، به محضر امام صادق(ع) رسیدم. ایشان به من فرمودند: 'آیا این روز را می شناسی؟'، گفتم: فدایتان شوم! ایرانیان، این روز را بزرگ می شمارند و در این روز، برای یکدیگر هدیه می برند. 

حضرت فرمودند: 'به خانه خدا در مکه سوگند، مبارکی این روز، به خاطر چند واقعه قدیمی است که آن را برایت شرح می کنم. ای معلا! روز نوروز، روزی است که خداوند از بندگان خود بر عبادتش عهد و میثاق گرفت و این روز، اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد و بادها به وزش درآمدند و کشتی حضرت نوح(ع)، بر کوه جودی (آرارات) قرار گرفت.
 
در این روز، جبرئیل بر پیامبر خدا(ص) نازل شد. در این روز، پیامبر خدا(ص)، امیرالمومنین(ع) را بر دوش خود سوار کرد تا بت های قریش را از روی خانه کعبه به زیر انداخت و در هم شکست و در همین روز در غدیر خم، او را به جانشینی خود برگزید و برایش بیعت گرفت ...، و این روز، همان روزی است که قائم ما در آن، ظهور خواهد کرد و در همین روز، قائم ما بر دجال، پیروز خواهد گشت و او را در زباله دان کوفه به دار خواهد کشید و هیچ روز نوروزی نیست، مگر آن که ما، در آن، انتظار فرج داریم. این روز، از ایام ماست و از روزهای شیعیان ما به شمار می آید که ایرانیان، آن را حفظ کردند و شما عرب ها آن را ضایع ساختید.
 

همچنین از امام صادق(ع) روایت شده که: 'هرگاه نوروز شد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس های خود را بپوش و با بهترین عطرهایت خود را خوشبو نما .'
نوروز، آن روزی است که خداوند به دعای یکی از پیامبرانش بر مردم، باران رحمتش را فرو فرستاد و چون آب به عنوان مظهر صفا و پاکی شمرده می شده است، از زمان قدیم، مرسوم بوده که در نوروز به یکدیگر آب می پاشیدند(جشن آبریزان) و این رسم، همچنان در برخی نواحی ایران، معمول و متداول است.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد