بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری

بزرگداشت حکیم عمر خیام   

  

حکیم عمر خیام نیشابوری در قرن پنجم هجری در نیشابور چشم به جهان گشود.همه خیام را به حکمت و فلسفه و ریاضی و طب و نجوم می شناختند.خیام برای شعر از قالب ترانه بسیار استفاده کرده است و باید بگوییم معروف ترین ترانه های ادبیات فارسی به نام او ثبت شده است.حکیم عمر خیام  به سال 517 هجری در زادگاهش  نیشابور وفات یافت. رباعیّات خیّام از دیر باز به زبان های خارجی ترجمه شده  و او را در ادبیّات مغرب زمین، بویژه در حوزه ی زبان انگلیسی، چهره ای جهانی و مشهور کرده است.

در روزگار پر آشوب خیام  که تنگ نظری حاکم بود، خیام در همه چیز شک می کند و اندیشه ها و تاٌملات خود را در قالب اشعاری کوتاه به نام رباعی می ریزد و بی آنکه داعیه ی شاعری داشته باشد، برای زمزمه در لحظه های دلگیر تنهایی و بی هم زبانی در گوشه ایی یادداشت می کند.

اگر چه قالب ترانه را   خیّام ابداع نکرده است؛ امّا نام بردار ترین ترانه ها  در ادب فارسی   به نام او ثبت شده است.باید توجّه  داشت   که تعدا د زیادی رباعی به او نسبت داده شده است ؛ ولی بسیاری از آن ها   قطعاً از این شاعر      درد مند و کم سخن نیست. گویی هرکس حرفی اعتراض آمیز و تردید بر انگیز    و غیر قابل تحمّل داشته که خود جرئت پذیرفتن عواقب آن را نداشته است، آن را به خیّام نسبت داده است.

آنان که محیط فضل و آداب شدند        در جمع کمال ، شمع اصحاب شدند                                                                                                                                                                                                 ره زین شب تاریک نبردند برون              گفتند فسانه ای و در خواب شدند             

نیکی و بدی که در نهاد بشر است       شادی و غمی که در قضا و قدر است

با چرخ مکن حواله،   کاندر ره عقل       چرخ از تو هزار بار بیچاره تر است 

 

                                                                                                                                                             گروه زبان و ادبیّات فارسی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد