پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی(3) رشته ی علوم ریاضی – تجربی

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی(3) رشته ی علوم ریاضی تجربی

پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی(3) رشته ی علوم ریاضی تجربی

خود آزمایی درس اول صفحه ی 6

1-کوتاهی در سپاس گزاری و عبادت2-الف) رحمت ( باران رحمت بی حسابش ) ب) عیب پوشی ( پرده ی ناموس بندگان )

پ) روزی رسانی ( وظیفه ی روزی به) ت) بخشایندگی و آمرزش (هر گه که یکی از بندگان)

3- ابر و بادو مه خورشید / همه از بهر تو

4- ضمیر «ش» در جمله ی «بازش بخواند» و « بار دیگرش به تضرع و زاری بخواند » و ضمیر «م» در جمله ی « بوی گلم چنان مست کرد.»

5- الف) مه طاسک.( مه مانند طاسک) ب) شب طره ی پرچم( شب مانند طره ی

6- نثر مسجع و فنی زیرا در ان انواع سجع ها ، تشبیهات ، استعاره ها و به صورت طبیعی و با رعایت اعتدال به کار رفته است.

7- غزل هایی است هم وزن با قافیه های متفاوت که با بیت مصرع غیر تکراری ، به هم می پیوندد.

درس دوم ص 13

1-اندوه و تآسف و اندرز گویی

2- پیشنهاد می کند که سپاهیانی از زابل بیاورد که با هم بجنگند و اسفندیار که خواهان جنگ و خون ریزی است به آرزوی خود برسد . و همچنین ص 63 سطر دوم و سوم

3- الف کنایه در مصراع دوم بیت سوم. ب) تضاد واستعاره در بیت پانزدهم . مبالغه در بیت شانزدهم و

4- کوشش و اصرار5- زال در کودکی به وسیله ی سیمرغ پرورش یافته است

6- الف ) زمینه ی داستانی دارد .ب) جنبه ی قهرمانی دارد ج) خرق عادت در ان دیده می شود(رویین تنی اسفندیار و حضور سیمرغ)د) تا حدودی جنبه ی ملی دارد.

درس سوم ص 21

1-صفحه ی 16 سطر 13 و14 همچنین صفحه ی 17 دو سطر آخر و 2- شخصی حراف ، چاپلوس ، حسود و نوکر صفت

3-الف لحن خشن رضا شاهی که بیشتر حالت محاوره ای دارد ب) لحن سنگین و با وقار و ادبی کمال الملک ج) زبان معیار (توضیحات نویسنده در متن)

4- صفحه ی 17 سطر 10 تا 15 صفحه ی 15 سطر 16 تا 18

5- تابلوی خود را از روی بوم برداشت و بر زمین گذاشت این کار نشانه ی تواضع در مقابل افراد شایسته و گمنام و ارزش نهادن به هنر و هنرمندی دیگران است.

درس چهارم ص 37

1-صفحه ی 28 سطر 11 تا پایان بند

2- به علت انس و دلبستگی بیش از حد به گاو و چون گاوش همه ی زندگی اش است و نمی خواهد که باور کند.

3-از خود بیگانگی که موجب گریز از واقعیت می شود جهل و فقر نا بسامانی های اجتماعی زندگی درد بار روستاییان.

4- در داستان نظامی عروضی بزرگ زاده ای را می بینیم که به علت بیماری مغزی (مالیخولیا) خود را گاو می پنداشت که بوعلی سینا با ابتکار خود او را مداوا نمود ، اما در این داستان شخصی را می یابیم که با از دست دادن همه ی سر مایه ی خود ، خود را گاو می پنداشت و در نهایت به مرگش منتهی شد.

درس پنجم ص 45

1- گل دسته ها ( 1- مناره ها 2- بچه ها) فلک ( 1- آسمان 2- نوعی ابزار تنبیه )

2- لحن داستان کودکانه است ، از طریق گفته های کودکانه به طرح موضوع اصلی پرداخته است البته برای شخصیت های دیگر نیز لحن ویژه ای به کار برده است.

3- بله زیرا مواردی چون فلک، مناره ، پله ، می توانندمفاهیم رشد ، کمال و عروج را القا کنند و این دو می توانند نماد کسانی باشند که می خواهند به رشد و تعالی برسند . و مدرسه می تواند نماد جامعه باشد . از طرفی نمایانگر مفاهیمی چون محرومیت های اجتماعی ، وجود محدودیت های جامعه ، قوانین سلیقه ای نیز هست.

4- اصغر نماد افراد پر ادعا اما در عمل ناتوان و ترسو و متکی به دیگران . راوی فردی کنجکاو و جستجوگر و بی باک است . (قهرمانان با توجه به موقعیت سنی و اجتماعی خود ، دارای صداقت کودکانه و همان شیطنت های زمان تحصیل که نویسنده توانسته است شخصیت آن ها را به طور کامل در ذهن بگنجاند)

5- از اصل غافل گیری استفاده نموده و مستقیما وارد اصل ماجرا شده است و همچنین به کار گیری ایهام لطیف در عنوان درس به زیبایی آن افزوده است.

درس ششم ص 53

1- من فرزند و شاگرد این پدرو تربیت شده و تابع او هستم بنابر این من هم چون او این هدیه ها را نمی پذیرم.

2- شبهه ناک بودن اموال( یقین نداشت که آن اموال حلال است یا نه)

3- من باید در قیامت برای آن هدایا پاسخگو باشم. 4- قناعت ، بلند همتی ، شجاعت ، حق گویی ، تربیت صحیح و

5- الف) به کار بردن متمم بعد از فعل (صفحه ی 49 آغاز سطر دوم ) ب) به کار بردن افعال فراوان (51 بند آخر) ج) ایجاز( صفحه ی 50 سطر اول بند دوم ) وجود لغات و ترکیبات عربی ، حذف به قرینه و.

درس هفتم ص 57

1-برای نمایش هنر نویسندگی بیهقی و پیوستگی مطالب آن.

2- سر و لباس و وضع ظاهر و طرز رفتار آنان.

3- الف ) محبو بیت حسنک ب) بد جنسی دشمنان او ج) استفاده از اوباش در موقعیت های مختلف.

4- تا بر نشاط و رغبت خوانندگان بیفزاید و به آنها پند و اندرز دهد.

درس هشتم ص 70

1- ص66: خونی گل رنگ آرام آرام...//    و ص65 : آن روز لز ۀسمان آتش می بارید...

2- نه خیر ، زیرا لحنی حماسی دارد و به مبارزه دعوت می کنداما زمینه های حماسه در آن چندان مشهود نیست مثلا عنصر داستانی و قهرمانی در آن وجود ندارد.

3- الف ) موسی= حضرت امام ب) فرعونیان و قبطیان = اسرائیلی ها و صهیونیست ها

4- چهره ی پیر (حبیب بن مظاهر و جناده ) جوان( حضرت قاسم بن الحسن (ع)- عمروبن جناده)

5- بیت اول « خار و خاره » جناس بیت ششم تلمیح و

درس نهم ص 79

1 آن ها دارای روحیه ی ایثار ، شجاعت ، مقاومت، صمیمیت ، مهربانی و هستند.

2- شجاعت ، آرامش استواری ، مردانگی ، مظلومیت ، اعتماد به نفس

3- پاتک: ضد حمله برای پس گرفتن خاک و یا ضربه زدن پس از هجوم دشمن. انهدام نیرو: عملیات برای از بین بردن امکانات نظامی و انسانی دشمن .عمل کردن : الف) حمله کردن ب) منفجر شدن ابزار انفجاری.

4- سر مشق گرفتن نیرو های مقاوم و استوار از یکدیگر.

5- دو مرغ رها ، دو صف یا کریم

6- تا رو شنی نگاه جانباز را برتر از آفتاب نشان دهد .

7- یک سبد اینجا واحد شمارش و به مفهوم انبوهی و فراوانی است. نور و رو شنایی فراوان و بسیار زیاد، نور معنویت ، بصیرت.

درس دهم ص 88

1- زیرا امری خدایی و مظهر پاکی و روشنایی است. 2- عزت و کمال ، شکوه و نعمت های جوانی3- جوانی ، انسان

4- خدا به انسان می گوید :/ شفایت می دهم /از این رو که آسیبت می رسانم / دوستت دارم/ از این رو که مکافاتت می کنم.

5- آنهایی که حقیقت را نادیده می گیرند و قصد دارند آن را پنهان کنند.

6- مهمترین زمان برای ما باید زمان حال باشد انسان نه باید در گذشته زندگی کند و نه در زمان حال بلکه باید قدر لحظه ای را که در آن هست بداند.

درس یازدهم ص 91

1- خدا به انسان می گوید :/ شفایت می دهم /از این رو که آسیبت می رسانم / دوستت دارم/ از این رو که مکافاتت می کنم.

2- آنهایی که حقیقت را نادیده می گیرند و قصد دارند آن را پنهان کنند.

3- فانوس نماد حق و حقیقت و روشنایی است// گل نماد عشق، طراوت و جوانی و ...// کاریز نماد افراد خودخواه

درس دوازدهم ص 98

1-   رامین 2- امید رسیدن به محبوب ، زندگی بخش است.

3- زیرا در این شعر از مفاهیمی چون : احساسات و عواطف ، عشق، وفا، امیدو سخن به میان آمده است.

4        - راز محرمانه و نهانی عاشق. 5

5        - به دلیل صفا و صداقت در پیام رسانی.

6        - با بیت اول شعر خاقانی. با این توضیحات : الف) در بیت حافظ«صبا» به هدهد تشبیه شده است ودر بیت خاقانی این مورد نیست.ب) در بیت حافظ«سبا» استعاره از جایگاه معشوق است.و در بیت خاقانی«آفتاب وفا» استعاره از خود معشوق است.پ) در بیت حافظ ابتدا خبر و سپس تآکید آمده ولی در بیت خاقانی ابتدا تآکید و سپس خبر آمده است . ت) در بیت حافظ آرایه های :تشبیه، استعاره ، تلمیح و تشخیص وجود دارد. و در بیت خاقانی تشبیه و استعاره وجود دارد. و دیگر اینکه در هر دو بیت مقصد مقدس است و پیام اهمیت دارد . و از نظر اصالت مضمون این موضوع ابتدا در شعر خاقانی مطرح شده و سپس حافظ آن را به شکلی دیگر بیان کرده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
کوروش 2012 یکشنبه 26 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:40 ق.ظ

چطوری؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد